Näytön dokumentointi

asiakkaan instagram - sivu
asiakkaan instagram - sivu
ruutukaappaus googlen kuvahausta
ruutukaappaus googlen kuvahausta

Niinan hiushetki

Kampaamo, Tuusula

Näytössä suunnittelen Niinan hiushetki - nimiselle kampaajayrittäjälle logon, käyntikortin, pienen esitteen, somemainoksen sekä laadin graafisen ohjeiston.  Niina toimii parturi - Kampaaja Tuusulassa Kampaamo Happy Hairin tiloissa. 

Työn aikatauluksi otimme suhteellisen väljän aikataulun kesän aikana. Sovimme että työ on valmis viimeistään julkaisugrafiikan näytön aikataulun mukaan, eli elokuun ensimmäisellä viikolla. Asiakkaalla ei ollut kiire työn suhteen, ainoana toiveena oli saada logo somekäyttöön mahdollisimman pian sen valmistumisen jälkeen. 

Aloitin suunnittelun pitämällä asiakkaan kanssa lyhyen palaverin, jossa hän kertoi omia ajatuksiaan ja toiveitaan. Hän myös laittoi toivomastaan värimaailmasta näyttökuvan, joka oli suunnilleen vastaava kuin vasemmalla oleva kuva (ruutukaappaus googlen kuvahausta hakusanoilla "premium logo template pink and gold").  Hänen toivomansa väriyhdistelmä oli kultainen ja vaaleanpunainen/vanha roosa. 

Yhteydenpito asiakkaaseen tapahtui koko prosessin ajan puhelimen välityksellä, yleisimmin WhatsApp - viesteillä.  Laitoin asiakkaalle myös logon ja esitteen valmiimmat versiot tarkastettavaksi PDF - tiedostoina. Olimme myös zoom- yhteydessä muutamia kertoja, jolloin mm. esittelin eri logovaihtoehdot ja tein asiakkaan ehdottamia muutoksia.  

Pidän kaikista vaiheista varmuuskopiota erillisissä kansioissa, joista aiempia versioita on helppo palauttaa käyttöön. Tallennan myös esim. versiot, joissa fontit ovat vektoroimattomia. Nimeän versiot omalla lähes pettämättömällä logiikallani, jolloin löydän aina helposti viimeisimmän version muokattavaksi. Varmuuskopioin myös viikoittain kaikki tehdyt työvaiheet ulkoiselle kovalevylle tietokoneen muistin lisäksi. 


Logon suunnittelu

Asiakas antoi logon toteutukseen vapaat kädet, joten piirtelin useita erilaisia versioita, joista voisi lähteä sitten muotoilemaan lopullista logoa. Asiakkaalla ei ollut muuta ajatusta logosta, kuin värimaailma, ja että logossa olisi yrityksen nimi. Palaverissä tuli esille idea vanhahtavista koristeellisista saksista tai vapaalla kädellä piirretystä naisen profiilista. 

Asiakas kertoi että tulee käyttämään logoa lähinnä some - profiilikuvana sekä käyntikortissa ja esitteessä. Nettisivuja hänellä ei tässä vaiheessa ole. Lähdinkin suunnittelemaan logoa alusta alkaen toimimaan some - profiilien neliön/ympyrän muotoisissa kehyksissä.

Piirsin logot Adobe Illustratorilla. Logoissa näkyvät naishahmot on piirretty vapaalla kädellä käyttäen apuna Wacom - piirtopöytää. Sakset puolestaan on hahmoteltu ilmaisen kuvapankkikuvan pohjalta. Latasin kuvan pixabaysta, ja vektoroin käyttämällä image trace - toimintoa. Muutin saksien värin sopimaan toivottuun värimaailmaan ja yksinkertaistin kuvaa kokonaisuudessaan jotta se sopii käytettäväksi logossa. 

Lähetin asiakkaalle logohahmotelmat, ja kerroin että eri logojen elementtejä on mahdollista yhdistellä. (Esim. värit, fontit, kuvat jne.) Valitsin logoihin kauniita, koristeellisia fontteja, jotka mielestäni sopivat  kauneudenhoitoalan yrityksen logoon. Asiakkaan mielestä kaikki logot olivat tyylikkäitä, mutta eniten häntä miellytti ylärivin kolmas logo, jossa värikkäällä pohjalla on nimi ja sakset.  

Logon pohja on rakennettu piirtämällä illustratorilla neljä eriväristä läikkää, joiden väri tummenee vasemmalta oikealle. Läikät on sijoitettu osittain toistensa päälle. Piirsin ensimmäisen version hyvin nopeasti ja summittaisesti, joten päädyin hieman siistimään ja yksinkertaistamaan logon eriväristen alueiden reunoja ja yhtenäistämään värialueita.

Asiakas myös heti alusta alkaen piti valitsemastani fontista. Fontti on nimeltään Wreath ja tekstin muotoilu on bold eli lihavoitu. Valitsin ja latasin fontin Adobe kirjastosta.  N - kirjain oli logon kaikissa versioissa myös suurennettu muuhun tekstiin verrattuna. Pohdin etenkin logon kultaisen värin toteutusta, koska se voi olla vaikea saada toistumaan ns. kiiltävänä kultaisena varsinkin painetuissa julkaisuissa. Etsin Adobe Illustratorista kultaista väriä ja päädyin siihen, että valitsen kultaisen sävyn Adobe Illustratorin Swatches Librarysta kohdasta metal.  Ajattelin, että kahdella eri sävyllä saisin logoon hieman kultaista vivahdetta. Logon tekstissä olevat kirjaimet on vektoroinnin lisäksi yhdistetty pathfinderin unite - toiminnolla. Alkuperäisessä versiossa myös sakset olivat värikkäät.

 Asiakas kommentoi myös, että hän pitää logossa erityisesti siitä, että N - kirjain erottuu muista. Heittelimme puolin ja toisin ideoita logon muutoksista, ja sainkin viestitellessä äkkiseltään ajatuksen, että N - kirjaimen sakaraa voisi jatkaa alarivin tekstiin asti, jolloin se näyttäisi vähän hiuskiehkuralta. Piirsin ammattitaitoisesti viestittelymme aikana sormella hahmotelman logoon, jonka jonka olin lähettänyt asiakkaalle WhatsApp - kuvana. Asiakasta kiinnosti nähdä tämä myös valmiina versiona. 

Whatsapp - kuva
Whatsapp - kuva
Valitut ankkuripisteet
Valitut ankkuripisteet
Logo muokatulla N - kirjaimella
Logo muokatulla N - kirjaimella

Tein logosta tietokoneella siistimmän version. Olin vektoroinut tekstit, ja venytin N - kirjaimen sakaraa valitsemalla kiekuran 7 ankkuripistettä valkoisella nuolella, ja venyttämällä sitä alas ja vähän vasemmalle. Halusin kuitenkin pitää kirjaimen mittasuhteet kutakuinkin samana. Mielestäni onnistuin toteuttamaan ajattelemani muutoksen suhteellisen helposti ja siististi, ja kirjain pysyi mittasuhteiltaan silmää miellyttävänä. Myös asiakas piti muutosta tyylikkäänä, ja hänen mielestään ajatus hiuskiehkurasta oli hauska ja tulee tässä uudessa versiossa vielä paremmin esille. 

Asiakas oli tässä vaiheessa tyytyväinen logoon muuten, mutta hän sanoi toivovansa, että logon teksti näyttäisi enemmän kultaiselta. Etsin youtubesta videon, miten kultainen väri tehdään gradientia hyödyntämällä. Yrityksen ja erehdyksen kautta sainkin tekstiin kultaista vivahdetta. Ensin ongelmaksi muodostui se, että vektoroitu teksti oli "osissa", jolloin varsinkin N - kirjain ja i - kirjainten pisteet näyttivät väärältä. (kts.alla oleva vasen kuva Niinan hiushetki - teksti). Sain ongelman ratkaistua lopulta tekemällä tekstin päälle valkoisen laatikon rectangle toolilla, ja käyttämällä clipping mask - toimintoa. Tämän jälkeen muutin tekstistä syntyneen kuvan värin määrittelemäni gradientin mukaan kultaiseksi. Tässä vaiheessa logon tekstin kiilto näytti oikealta, "yhtenäiseltä" (Keskimmäinen kuva). Teksti ei kuitenkaan enää erottunut riittävästi valitulta pohjalta, jota vähän epäilinkin heti alusta alkaen. (toiseksi viimeinen kuva oikealla). Tein tekstiin ja saksien kultaisten osioiden ympärille mustalla reunuksen, ja tämä paransi tekstin luettavuutta riittävästi.  (Kaikki reunaviivat on myös muutettu Object -> path -> outline stroke

Tein samassa yhteydessä vielä ehdolle muutaman muutoksen logoon. Mielestäni logossa oli nyt vähän liikaa värejä, joten ehdotin asiakkaalle myös muutamaa vaihtoehtoa, jossa logossa olevaa kuviota on yksinkertaistettu. Koska asiakas oli jo aiemmin sanonut, ettei halua logon taustaan suuria muutoksia, yksinkertaistin pariin versioon tekstiä ja/tai saksia, ja ehdotin asiakkaalle myös taustan yksinäristä versiota. Muutokset oli nopeita tehdä, ja kävimme versiot ne asiakkaan kanssa läpi pikaisesti. Alla muutama yksinkertaisempi versio jotka esittelin asiakkaalle Zoom - puhelussa samalla jakaen näyttöä asiakkaan kanssa. Tässä vaiheessa logon taustassa oli summittaiset värit, valitsin lopulliset värit pantone coated - värikartalta myöhemmin, siitä lisää jäljempänä.

Asiakas myös testasi logon alkuperäistä versiota Instagram - profiilikuvaansa, ja huomasimme, että logo jää todella pieneksi. Varsinkin alempi teksti ei erottunut ollenkaan. Kerroin asiakkaalle, että yksinkertaisemmalla fontilla oleva teksti saattaisi näkyä paremmin myös pienemmässä koossa, mutta asiakas halusi ratkaista ongelman jollain muulla tavalla kuin fonttia muuttamalla. Omaan silmään logon toiseen riviin sopisi tosi simppeli ja yksinkertaistettu teksti, mutta asiakkaan toive oli edelleen pitäytyä samassa fontissa ja kultaisessa tekstissä logon molemmissa sanoissa.  Myös saksien suhteen asiakas halusi pitää ensimmäisen version värikkäämmät sakset, eikä käyttää logossa pelkästään saksien siluettia. 

Päädyin lopulta tekemään logoon useampia pieniä muutoksia, jotta se oli käytettävissä mahdollisimman monipuolisesti. Ensinnäkin kavensin logon pohjaa hieman leveyssuunnassa, jolloin se istuu paremmin ympyränmuotoisiin kehyksiin. (Kuvassa oleva musta ympyrä siis esittämässä someprofiilin kehystä, ei kuulu logoon.) Tein myös muutaman muutoksen taustan alustaviin väreihin: Päätin että logon molemmilla reunoilla käytetään samaa vaaleanpunaista väriä. Tällöin myös logon värimaailmasta saatiin poistettua yksi väri. Logo myös tuntuu erottuvan paremmin valkoisesta taustasta kun molemmilla reunoilla on vähän tummempaa sävyä. 

Suurensin myös logon molempia sanoja, mutta varsinkin alempaa. Saksia kokeilin sijoittaa useaan eri kohtaan, ja päädyin pienentämään saksien kokoa ja sijoittamaan sen osittain tekstin alle. Yhtenäistin saksien teräosaa niin, että siellä on vain yksi harmaan sävy, kun alkuperäisessä versiossa sävyjä oli kaksi. Muutin myös saksien kahvaosan vastaamaan muotoilulta ja värimaailmalta logon tekstiä. Asiakas muutti heti lopullisen logon Instagram - sivujensa profiilikuvaksi.

Valitsin logon taustan värit Pantone coated - värikartasta, ja testailun jälkeen päädyin sävyihin 672 C, 671 C ja 670 C. Vaikka logossa on nyt näiden muutostenkin jälkeen on käytännössä 9 eri väriä, niin yhtenäisen sävymaailman ansiosta se ei näytä kuitenkaan liian värikkäältä. Logon ensivaikutelma on, että vaaleanpunaisella pohjalla on kultaista tekstiä, ja asiakas tuntui olevan todella tyytyväinen logon lopullisiin ulkoasuun ja värimaailmaan. Omasta mielestänikin logo on aivan onnistunut, vaikka sen suunnitteluun ja erilaisten versioiden testaamiseen meni ehkä vähän turhan paljon aikaa. 

 Logon kultaisten värien kohdalla tein niin, että olin valinnut värit Adobe Illustratorin Swatches Librarysta kohdasta metal, ja määrittelin ne RGB ja CMYK - sävyinä ja etsin sen jälkeen HEX to pantone - muuntimella väriä lähinnä olevan sävyn, ja määrittelin sen pantone - väriksi. Kultauksessa oli myös kolmea eri sävyä. (Alla olevassa kuvassa kultauksen värimäärittelystä)

Logosta on olemassa myös versio, jossa on ainoastaan Niinan hiushetki - teksti. (Tästä esimerkki alempana, instastoori - julkaisussa)


Käyntikortti

Käyntikorttiin ja julkaisuun asiakas toivoi pääsääntöisesti vaaleaa värimaailmaa, ja että logon läiskät olisi jollakin tapaa yhdistävän elementtinä myös näissä julkaisuissa. Käyntikortin etupuolelle laitoin ainoastaan logon valkoiselle pohjalle.  

Päädyin purkamaan logossa olevan taustan ja käyttämään sen osia sekä käyntikortissa taustapuolella että esitteessä. (Taustan grafiikan luomisesta kerron tarkemmin jäljempänä). Käyntikortin molemmilla puolilla on siis samat CMYK - värit kuin logossa. Käytin myös kultaisiin osiin samaa määrittelemääni gradientia. Käyntikortti on tehty korttikokoon 85x55 mm ja siinä on 4 mm leikkausvarat joka sivulla.

Käyntikorttiin valitsin fontiksi logossa olevan Wreath bold - fontin, sekä toisena fonttina Calibri light. Calibri on useiden eri kirjoitusohjelmien oletusfontti (mm. Microsoft Officen ohjelmistossa). Tämä fontti mielestäni sopii julkaisuun koristeellisemman fontin lisäksi, koska fontti on suhteellisen yksinkertainen ja "tuttu".  Kyseisellä fontilla ei myöskään ole kummassakaan julkaisussa kovin paljon tekstiä, vain pari riviä. Kaikki tekstit on vektoroitu (tallennettuna kaikista myös versiot vektoroimattomilla teksteillä).

Testasin käyntikorttia Vistaprintin palvelussa. Sinne pystyi lataamaan suoraa Abobe Illustrator - tiedoston. Myös Adobe Acrobat - tiedostomuoto on suositelluissa tiedostomuodoissa. Käytämällä Adobe Illustrator- , Photoshop- tai Acrobat - tiedostoja kuvan resoluutio on riittävä ja määritellyt väriasetukset pysyvät varmasti oikeina. Alla näkyy käyntikortin molemmat puolet, ja vasemman puoleisessa (himmennettynä) esitetty 4mm leikkausvarat. (Mustat reunat esittää kortin ulkoreunoja, käyntikortissa ei ole) 


Flyeri/tiedote ja instastoori-pohja

Tein A5 - kokoiselle pohjalle mainoksen käyttäen grafiikan luomiseen Illustratoria.   Aluksi irrotin logon taustalla olevat väriläiskät omiksi osioikseen ja sommittelin ne A5 - kokoisen artboardin reunoille. Tämän jälkeen loin retangle - työkalulla artboard + leikkausvarat kokoisen suorakulmion, valitsin valintatyökalulla läiskät sekä suorakulmion, ja tein clipping mask - toiminnoilla näistä A5 - kokoisen pohjan. (Kuvat oikealla) Vastaavalla tavalla tein myös käyntikortin taustan. Instagram stoori - julkaisussa taustan grafiikka on käytetty jälleen vähän eri tavalla. 

värikäiskät sommiteltu artboardin reunoille laikkausvarat huomioonottaen
värikäiskät sommiteltu artboardin reunoille laikkausvarat huomioonottaen
läiskät ja suorakulmio valittuina leikkaavan maskin tekemiseksi
läiskät ja suorakulmio valittuina leikkaavan maskin tekemiseksi

Instagram stoori - pohja 

1920 x 1080 px

sRGB

Tallennettu ja toimitettu asiakkalle jpg - kuvana. Itsellä tallennettuna myös ai - versio muokkaamista varten.

Tyhjään tilaan voi lisätä haluamaansa tekstiä instagramin tekstityökaluilla (esim. mainostaa vapaita aikoja).



Valmis flyeri/esite A5

painatus 4/0,  resoluutio 300dpi, 4mm leikkausvarat

CMYK 

Tallennus jpg, pdf, ai (grafiikat + versio, jossa tekstejä ei ole vektoroitu) sekä indd - tiedostoina

Teen asiakkaalle tarvittaessa myös toisenlaisen mainoksen/tiedotteen myöhemmin käyttäen samaa pohjaa. 



Alla esimerkki flyerin käytöstä. Logon paikkaa voi muuttaa tarpeen mukaan. Halutessaan voi myös käyttää logon versiota, jossa pelkkä nimi. 

 Kasasin alla olevan mainoksen luomistani graafikoista InDesignilla. Loin ensin A5 kokoisen pohjan leikkausvaroineen, ja toin Illustratorista valitsemani grafiikan place - toiminnolla. 



Graafinen ohjeisto

Pyrin suunnittelemaan ohjeiston melko tarkaksi, jotta joku muukin pystyy tarvittaessa hallinnoimaan yrityksen viestintää ja mainontaa. Ohjeistuksessa on määritelty logo, värimaailma ja ylläolevat valmiit paino- ja verkkojulkaisut sekä näiden käyttö. 

Ohjeistus on luotu Adobe InDesign - ohjelmalla. Toin kuvat ohjeistukseen place - toiminnolla upottamatta linkkejä. Osa kuvista on jpeg - muodossa, mutta suurin osa Illustrator - tiedostoina. Tämä ratkaisu toimi hyvin, koska muutamaa kuvaa jouduinkin vielä muokkaamaan, jolloin muutokset päivittyivät automaattisesti myös graafiseen ohjeistukseen. Lopussa exportasin ohjeiston painettavaan pdf - muotoon. 

Ohjeiston sidonnaksi ajattelin kierresidontaa, joten loin A4 - kokoisen tiedoston vaakana. Sisäreunassa on 25mm marginaali ja muissa reunoissa 15mm. Tein ohjeistukseen myös sivunumerot.  


Kustannukset muodostui työhön käytetystä ajasta sekä materiaalista. 

Asiakasta ajatellen pyrin vaikuttamaan hänelle lisäksi myöhemmin tuleviin kustannuksiin niin, että esite on painettu yksipuolisena, jolloin sen painokustannus on vähemmän kuin 4/4 - työssä. Esite on myös pääväriltään valkoinen, jolloin väriä säästyy myös mikäli asiakas tulostaa esitteitä itse. Myöhempiin kustannuksiin vaikuttaa myös mm. paperin valinta sekä painosmäärät. 

Otsikon vieressä olevasta painikkeesta ladattavissa kustannuslaskelma.


Ergonomia, tietoturvallisuus ja kestävä kehitys 

Koska graafinen suunnittelu tapahtuu käytännössä lähes täysin tietokoneella, ergonomiaan eniten vaikuttaa työvälineiden sijoittelu. Itselläni on käytössä kaksi näyttöä, josta toinen, ykkösnäyttönä toimiva on asetettu suoraan eteen sopivalle korkeudelle. Työskentelen pääasiassa tällä näytöllä. Toinen näyttö toimii mm. internetselaimen ikkunana tai muussa satunnaisessa käytössä. 

Meillä on myös sähköpöytä, joka on riittävän suuri sekä tietokoneelle, hiirelle, näppäimistölle että muulle satunnaiselle vaihtuvalle tavaralle. Sen korkeuden säätäminen on helppoa, ja välillä voi vaikka työskennellä seisten. Työtuoli on myös säädettävä, jolloin mukavan istuma-asennon löytäminen ei ole vaikeaa. (Oma huomio, "mukava" istuma-asento ei välttämättä pitemmän päälle ole se ergonomisin!) Meillä on myös ergonominen hiiri, johon voisi vaihtaa välillä, mutta sen käyttö graafisessa suunnittelussa ei ole riittävän helppoa mielestäni. Toki sitä voi käyttää muussa käytössä välillä. 

Työskennellessäni yritän välttää pitkäjaksoista istumista ja jaloittelen ja venyttelen välillä. Alaselkävaivat muistuttavat tasaisin väliajoin, että on aika vaihtaa asentoa. Silloin on hyvä vaihtoehto myös työskennellä seisaltaan jonkin aikaa. Tein tätä näyttöä suurelta osin niin, että olin yksin lasten kanssa kotona, kun he ovat kesälomalla ja mieheni on töissä, ja lapset kyllä piti huolen siitä että taukoja työskentelyyn tuli. En silti ehkä pidä tätä metodia tehokkaimpana tapana työskennellä. Pyrin joka päivä myös liikkumaan eri tavoilla, lenkitän koiraa tai lapsia tai harrastan jotain  hyötyliikuntaa. 

Pyrin myös toimimaan työskennellessäni tavalla, jolla työ etenisi mahdollisimman loogisesti ja helposti, ja välttää turhaa työskentelyä. Suunnittelinkin siis ensin logon ja värimaailman, ja näiden pohjalta muut julkaisut. Mielestäni työ sujui suhteellisen jouhevasti, eikä turhia työtunteja kerääntynyt. 

Tietoturvallinen työskentely: internet - yhteytemme on hyvin salattu, ja kaikki asiakirjat ja tiedostot ovat myös tietokoneella PIN koodilla suojatun käyttöjärjestelmän takana. Myöskään esimerkiksi tämän verkkosivun salasana ei ole käytössä muissa palveluissa. Jaoin materiaalin asiakkaalle suorilla linkeillä hänen sähköpostiinsa, jolloin ulkopuoliset ei pääse käsiksi tiedostoihin. Minulle tulee myös ilmoitus hyväksyttäväksi, kun asiakas aikoo ladata jakamani tiedostot/kuvat. Tietokoneen ohjelmistot ja virustorjunnat ovat ajantasalla. 

Kestävää kehitystä voi edistää välttämällä turhaa jätettä. Tulostin testiversion graafisesta ohjeistuksesta hyvin loppuvaiheessa, jolloin se olisi mahdollisimman valmis, eikä tarvitsisi tulostaa useampisivuista tiedostoa moneen kertaan. Testitulostuksia tehdessä voi myös tulostaa koko dokumentin sijasta ainoastaan tarvittavat sivut. Kun testasin muita asetteluja paitsi väriä esimerkiksi A5 - kokoisessa esitteessä, tulostin mustavalkoisena. Käytin testitulostuksiin myös samoja papereita molemmin puolin. Lapset huolehtii myös omasta osastaan papereiden jatkokäytöstä ahkeralla askartelulla tai piirtämisellä, ja mikäs sen hauskempi piirustuspaperi kuin äitin koulupaperit... 

Kestävää kehitystä olisin voinut edistää myös mahdollisen asiakastapaamiseen liittyen niin, että olisin mennyt paikalle julkisilla kulkuvälineillä, enkä omalla autolla. Tässä tapauksessa kaikki asiakastapaamiset katsoimme järkeväksi järjestää ainoastaan zoomissa, oli paitsi ekologista, myös säästi molempien aikaa ja vähensi kustannuksia asiakkaan asuessa kaukana. 

Myös painoon liittyvissä valinnoissa voi valita ekologisemman vaihtoehdon, jolloin pystyy vaikuttamaan työnsä hiilijalanjälkeen. Voi valita esim. lähellä sijaitsevan painotalon, ja noutaa valmiin aineiston itse ohikulkumatkalla. 

Käytettävissä tuotteissa voi suosia ympäristömerkin saaneita vaihtoehtoja, tai muuten kotimaisia tuotteita. 

4 - vuotiaan näkemys esitteestä
4 - vuotiaan näkemys esitteestä

Leikkaamisen jälkeen testitulostus saa vielä sopivat värit (Pipsa Possu - vahaliiduilla) jonka jälkeen se lajitellaan paperinkeräykseen 



Loppusanat

Projekti oli mielenkiintoinen toteuttaa, ja mielestäni onnistuin siinä hyvin.  Ehkä aikataulu olisi saanut olla vähän tiukempi, koska samaa grafiikkaa pyöritellessä päivätolkulla tuntui välillä, että oli jo kyllästynyt katselemaan samaa logoa ja värejä, ja olisi halunnut suunnitella kaiken uudestaan. Mutta tämä johtuu vain lähinnä oman keskittymiskyvyn rajallisuudesta. 

Tein myös huomion, että asiakkaalle kannattaa esitellä vasta hyvin valmiissa vaiheessa olevat työt, eikä antaa liikaa vaihtoehtoja. Ehkä pari - kolme, joita sitten lähteä jalostamaan eteenpäin. Ideoita olisi syntynyt enemmän kuin oli järkevä yrittää toteuttaa, välillä piti ottaa itseä niskasta kiinni että pysyi aiheessa. 

Asiakaspalaute

Katja kuunteli alusta saakka tarkasti toiveitani, sekä kysyi tarkentavia kysymyksiä, joiden avulla sain itsekin hahmoteltua mielessäni millaisen logon haluaisin. Hän omistautui projektille ja esittikin monia hahmotelmia ja laajasti ideoita. Kommunikointi oli helppoa Whatsappin kautta ja Zoom - tapaamisissa. Olen todella tyytyväinen valmiiseen logoon sekä oheismateriaaliin jotka helpottavat markkinointia. Mielestäni työn jälki on laadukasta ja Katja on käyttänyt omaa ammattitaitoaan ja luovuuttaan kuitenkin kunnioittaen täysin omia toiveitani.

Niina Ayfan

T:mi Niinan hiushetki

© 2022 Kaikki oikeudet pidätetään
Opiskeluportfolio Katja Heikkinen
 
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita